Zelf een huisstijl ontwerpen?
Waarom zou dat niet kunnen?
Het door een gespecialiseerd bedrijf laten ontwerpen van een huisstijl is niet goedkoop. Als je net begint met je bedrijf en je budget is beperkt zou je kunnen overwegen om het zelf te ontwerpen.
Wij geven jou hierna wat tips waar je minimaal rekening mee moet houden als je zelf je huisstijl gaat ontwerpen.
Om te beginnen
Een huisstijl ontwerp je om onder andere de identiteit van je bedrijf te versterken en is meer dan alleen het ontwerpen van een logo.
Het belang van een goede huisstijl zorgt ervoor dat het een positieve associatie bij jouw doelgroep oproept. Een goede huisstijl draagt bij aan een positieve naamsopbouw.
Je huisstijl moet je gebruiken in al jouw communicatie uitingen. Daarnaast moet je ook handelen naar je huisstijl.
De basiselement voor een goede huisstijl zijn:
- Kleuren die je wilt gebruiken
- Logo (beeldlogo, woordlogo en slogan)
- Typografie(de keuze van lettertypen, regelafstand en witruimte)
- Vormgeving
- Visualisaties
- Manier van teksten schrijven
- Spreek de taal van de markt waarin jij je begeeft
- Implementeer je huisstijl in alle uitingen(website, briefpapier, email, visitekaartjes etc.)
- Manage je huisstijl (hou een stijldossier bij)
Kleuren
Waar wordt een o.a. kleur mee geassocieerd?
Rood
- Sterke emoties
- Warmte
- Romantiek
- Kracht
- Passie en intentie
- Stimuleert lekkere trek bij eten
- Geeft belangrijkheid aan
- Leiderschap
Geel
- Optimisme en jeugdigheid
- Zonnig
- Duidelijkheid
- Samenwerking
- Moedigt aan tot communiceren
- Waarschuwing
- Hoop
- Zomer
Blauw
- Water
- Toewijding
- Kalmte en rust
- Veiligheid
- Welvaart
- Betrouwbaar
- Vriendschap
- Remt de eetlust
Oranje
- Opwinding en enthousiasme
- Gezondheid
- Waarschuwt voor voorzichtigheid
- Creativiteit
- Succes
- Vrolijkheid
- Gebruikt voor Call to Action (koop, verkoop, registreer etc.)
Groen
- Gezondheid en kalmte
- Evenwicht
- Natuur
- Verlicht depressie
- Welvaart
- Duurzaamheid
- Genezing
Paars
- Rijkdom en luxe
- Succes
- Wijsheid
- Kalmeren
- Spiritualiteit
- Fantasierijk
- Mysterie
Dan zijn er nog een paar (niet) kleuren zoals zwart en wit.
Zwart staat bijvoorbeeld voor Kwaliteit, sterk, verdriet(rouw), prestige en stijl.
Wit staat bijvoorbeeld voor : Onschuldig, zuiver, eerlijk, positief en heilig.
En de kleuren bruin en roze.
Bruin staat bijvoorbeeld voor: sensueel, eenvoud, krachtig, mannelijk en stabiliteit.
Roze staat bijvoorbeeld voor: vrouwelijkheid, vrede, liefde, vriendschap en zoet.
Welke kleuren moet ik gaan gebruiken?
Zoek een kleurcombinatie die past bij jouw product of dienst.
Hou er wel rekening mee dat kleuren bij elkaar passen.
Je kan mooie kleurenpallets vinden op bijvoorbeeld www.pinterest.com als je daar zoekt op kleurenpallets.
Typografie
Welk lettertype wil je gaan gebruiken, welke regelafstand, welke kleuren en witruimte.
Je kan je eigen lettertype laten ontwerpen of een bestaand lettertype zoeken die bij jou past. Je kan op Google Fonts veel mooie lettertypes vinden.
Vormgeving
Vormgeving heeft alles te maken met lay-out, typografie, kleurgebruik en beeldkeuze. Ook jouw design van je website moet zijn gebaseerd op de huisstijl van je organisatie. De huisstijl is de basis van de vormgeving van je drukwerk, van briefpapier tot reclamefolder, advertenties en je visitekaartje.
Visualisatie
Je wilt dat je huisstijl jou vertegenwoordigd.
- Bepaal wat je als eerste wilt laten zien. Eenvoud siert vaak de kunst.
- Bepaal of je “Call to Action” wilt gebruiken.
- Bepaal welk beeldmateriaal je wilt gebruiken, de grootte van de afbeeldingen, de plaats van de afbeeldingen(header of op de pagina zelf, slider etc.)
Manier van teksten schrijven
Bepaal welk schrijfstijl je wilt gebruiken. Ga je “u” of “je/jij” gebruiken. Bij een “jonge” doelgroep kan je bijvoorbeeld “je/jij” gebruiken.
Voorbeelden van schrijfstijlen:
- Zakelijk formeel
- Informeel
- Professioneel informeel
- Hip Trendy (als jouw doelgroep de gemiddelde zeventiger dan is succes niet gegarandeerd)
Spreek de taal van de markt waarin jij je begeeft
Spreek alleen over onderwerpen die met je product of dienst te maken hebben. Voer een marktonderzoek uit waar de belangstelling van jouw product of dienst en bepaal daarop je teksten.
Implementeer je huisstijl in al jouw uitingen
- website
- briefpapier
- visitekaartjes
- folders
- reclame
- relatiegeschenken
- proefproducten
Vragen?
Heb je vragen of wil je meer uitleg? Neem dan contact met ons op.